Hoofdstukken kunnen afzonderlijk worden geselecteerd

selecteer alles

Help ons onze impact op het milieu te beperken door alleen de inhoud af te drukken die u interesseert.
Hartelijk dank voor uw hulp!

Een bericht van onze duurzaamheidsdirecteur

Transparantie hangt af van gedegen gegevens; in 2023 en 2024 hebben we geïnvesteerd in een cloudgebaseerde oplossing die verbinding maakt met onze operationele systemen en een controleerbare, veilige opslagplaats voor duurzaamheidsgegevens creëert. Dit betekent dat nu verbruiksgegevens op bedrijfsniveau worden opgeslagen naast de bijbehorende koolstofvoetafdruk.

Aangezien maatschappelijk verantwoord ondernemen in veel van onze markten in de toeleveringsketen wettelijk verankerd begint te raken, geloven we dat de transparantie die onze systemen mogelijk maken, van cruciaal belang zal zijn. Hierdoor kunnen we onze klanten laten zien dat we de risico's binnen onze activiteiten en supply chain kennen en begrijpen en dat we over effectieve mitigatie beschikken.

In dit rapport willen we aantonen dat we ons hebben – en blijven – richten op de materiële kwesties die de grootste impact hebben, maar ook op kwesties waarnaar we zinvolle positieve veranderingen kunnen aanbrengen. Deze problemen zijn voedselverspilling, Tropical Race 4 (TR4) en koolstofemissies.

We hebben ook onze langetermijnrapportage over onderwerpen als lonen, veilige arbeidsomstandigheden, klachtenmechanismen en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen voortgezet.

Peter Stedman

Duurzaamheidsdirecteur

"We bevinden ons in een intense periode waarin onze collectieve acties zeer aanzienlijke gevolgen hebben voor de landbouwsystemen en het klimaat van onze planeet. We moeten zorgvuldig de veranderingen kiezen die we aanbrengen en niet proberen processen te vereenvoudigen die generaties hebben geduurd om te ontwikkelen."

Peter Stedman

Duurzaamheidsdirecteur

Een bericht van onze voorzitter

Tegenwoordig lijkt een staat van stress de nieuwe norm te zijn in wereldwijde supply chains. In ons laatste duurzaamheidsverslag heb ik mijn persoonlijke ervaring beschreven van de impact van twee extreme weersomstandigheden – orkanen Eta en Iota, beide veroorzaakt door klimaatverandering – en hun impact op mijn thuisland Honduras. Wij zijn boeren in hart en nieren en de verwoesting van duizenden hectaren land was buitengewoon verontrustend voor mij persoonlijk en ons hele team.

Twee jaar later zijn de uitdagingen anders, maar de onzekerheid blijft groot. Conflicten verspreiden zich naar meer delen van de wereld en verschillende belangrijke landen voor de bananenproductie in Latijns-Amerika hebben sociale onrust ervaren. Tegelijkertijd heeft TR4, een bodemschimmel waar Cavendish-bananen zeer gevoelig voor zijn, zich verspreid naar drie bevestigde landen in Latijns-Amerika. TR4 is pas detecteerbaar als het 12 tot 24 maanden in de grond heeft gelegen, dus het is zeer waarschijnlijk dat de verspreiding groter is dan we momenteel weten.

De uitdagingen spelen zich allemaal af tegen de achtergrond van de race tegen klimaatverandering. We hebben steeds minder tijd om zinvolle veranderingen aan te brengen in onze wereldwijde productie- en consumptiemodellen als we de wereldwijde temperatuurstijgingen binnen 1,5° C ten opzichte van het pre-industriële niveau willen houden en de ergste gevolgen ervan willen voorkomen.

Carlos López Flores

Voorzitter

Klimaatverandering en de noodzaak om het te bestrijden creëert echte kosten. In 2021 meldden we dat de gemiddelde neerslag in onze activiteiten tussen 2000 en 2020 met 16% daalde. Dit leidt tot hogere kosten voor irrigatie en de kosten voor het opzetten ervan in gebieden die voorheen 100% door regen werden gevoed. De investeringen die nodig zijn om de gezondheid en biodiversiteit van de bodem te bevorderen, nemen ook toe, omdat we proberen de koolstofemissies van anorganische stikstofhoudende meststoffen te verminderen. Daarnaast is er de trend waarmee alle landbouwactiviteiten worden geconfronteerd – landbouw is hard werken en naarmate de reële inkomens in Latijns-Amerika blijven stijgen, hebben de arbeidskosten, omdat minder mensen in de sector willen werken en de algemene looninflatie, een aanzienlijke impact op de kosten.

In dit rapport staan we stil bij de kracht van ons bedrijf om een aantal van deze kortetermijnuitdagingen te verzachten en de investeringen die we doen om de langetermijnuitdagingen aan te pakken. Dit omvat de positieve actie die we ondernemen om onze productie koolstofarm te maken, de biodiversiteit te behouden en bananen te promoten als onderdeel van een koolstofarm, plantgericht dieet.

Bovenal zullen we prioriteit blijven geven aan de gezondheid en het welzijn van onze mensen en gemeenschappen. Zij vormen het hart van ons bedrijf en hun succes is ons succes.

"Als duurzame keuzes alleen toegankelijk zijn voor weinigen, dan zullen onze inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken mislukken."

Carlos López Flores

Voorzitter

Over dit verslag

Al 70 van de 150 jaar van ons bedrijf zijn de blauwe stickers die een icoon van ons merk zijn, het zegel van fruit van hoge kwaliteit, een viering van plezier en een manier om ons duurzaamheidsverhaal te vertellen. In dit rapport gaan we achter de iconische blauwe sticker van Chiquita staan om onze doelen, successen, uitdagingen en toekomstige ambities te delen en onze vooruitgang over de twee jaar te documenteren.

Sinds 2015, toen Chiquita een nieuwe eigenaar kreeg en een transformatie onderging, is de organisatie van onze duurzaamheidsinspanningen consistent gebleven. Dit moment trok een lijn onder veel van de praktijken die in 1899 met de United Fruit Company begonnen. Zijn lange geschiedenis was niet altijd iets om trots op te zijn. We kunnen het verleden niet veranderen – alleen ervan leren.

Chiquita's nieuwe leiderschap, bestuur en acties lijken niet op vroegere tijden. We zijn gericht op de toekomst en zorgen ervoor dat onze acties het beste weerspiegelen wat we kunnen doen met de kennis die we vandaag hebben.

Op ons best blijven vereist transparantie. In dit rapport delen we onze successen van de afgelopen twee jaar, maar delen we ook het werk dat we nog moeten doen. We hebben afval, we hebben ongelukken, we hebben arbeidsconflicten en we hebben tekorten in het aanbod. Tegelijkertijd betalen we leefbare lonen aan al onze werknemers, investeren we miljoenen dollars in onderzoek naar bananenziekten dat de voedselzekerheid in bananenteeltgebieden zal helpen en doneren we miljoenen bananen per jaar aan de liefdadigheidsinstelling Feeding America. Per saldo geloven we dat we gedeelde waarde creëren voor al onze belanghebbenden en tegelijkertijd gezonde, betaalbare bananen leveren aan consumenten over de hele wereld. We hebben dit rapport opgebouwd rond onze drie belangrijkste strategische pijlers: The Farmer's Code, Being a Good Neighbor en For the Greater Good.

Als we iets claimen, doen we dat alleen met onafhankelijke verificatie. Als je meer wilt weten over iets in dit rapport, neem dan contact met ons op via sustainability@chiquita.com.

Als je dit rapport in gedrukte vorm leest, heb je 450 g koolstof nodig om het te produceren, zolang je het maar recycleert als je klaar bent. Dit is opgenomen in onze koolstofinventarisatie 2024. Het is gemaakt van 90% gerecycled materiaal en alle gebruikte inkten zijn op waterbasis en biologisch afbreekbaar. Het rapport is volledig recyclebaar via normale afvalpapierstromen.

Samenwerking met Feeding America

Een van de manieren waarop we voedselverspilling bestrijden en onze lokale gemeenschappen ondersteunen, is door samen te werken met organisaties zoals Feeding America, de grootste liefdadigheidsinstelling voor hongerhulp in de Verenigde Staten.

Elk jaar doneert Chiquita ongeveer 5,5 miljoen bananen aan Feeding America, ter ondersteuning van mensen die voedzaam voedsel nodig hebben.

"Feeding America® zet zich in voor een Amerika waar niemand honger heeft. We ondersteunen tientallen miljoenen mensen die voedselonzekerheid ervaren om het voedsel en de middelen te krijgen die ze nodig hebben om te gedijen als onderdeel van een landelijk netwerk van voedselbanken, verenigingen van voedselbanken in de hele staat, voedselvoorraden en maaltijdprogramma's.

We investeren ook in innovatieve oplossingen om de eerlijke toegang tot voedzaam voedsel te vergroten, pleiten voor wetgeving die de voedselzekerheid verbetert en werken aan het aanpakken van factoren die van invloed zijn op de voedselzekerheid, zoals gezondheid, kosten van levensonderhoud en werkgelegenheid.

Sinds 2019 heeft onze samenwerking met Chiquita geresulteerd in de donatie van 5.500 ton bananen aan het Feeding America-netwerk van voedselbanken, waardoor mensen met honger vers en voedzaam voedsel krijgen. We zijn zo dankbaar voor de steun van Chiquita bij het bestrijden van honger het hele jaar door."

Mike Piotrowski

Senior Director, Regionaal Supply Chain Team (Centraal)

Een internationale inspanning via Yelloway

Yelloway is een strategische, langdurige samenwerking met onze partners om onderzoek te doen naar bananen die resistent zijn tegen zowel pathogene ziekten als milieudreigingen.

Opgericht in Nederland in 2020 als een joint venture tussen Chiquita, KeyGene, MusaRadix en in samenwerking met Wageningen University & Research, richt de organisatie zich op TR4 en Black Sigatoka, een andere ziekte van bananenplanten.

In eerste instantie gericht op Black Sigatoka en TR4 – de belangrijkste huidige en toekomstige remmers van efficiënte, duurzame bananenproductie – combineert Yelloway's aanpak moderne bio-informatica en klassieke plantenveredeling. Het is een aanpak gebaseerd op drie kernprincipes:

Genetische diversiteit: Yelloway heeft een eigen collectie van meer dan 150 bananenvariëteiten.

Gedetailleerd begrip: Het partnerschap brengt groepen samen die een goed begrip hebben van plantenbiologie en genetica, evenals van het gewassysteem als geheel.

Genetische hulpmiddelen: Het team heeft genetische hulpmiddelen ontwikkeld die dit programma onderscheiden van soortgelijke onderzoeksprojecten en gebruikt deze ook op de juiste manier.

In 2023 bereikte de samenwerking een belangrijke mijlpaal: Yelloway One (YW1). YW1 is de eerste van een nieuwe generatie niet-GMO, volledig klassiek gekweekte bananenrassen, en de eerste die TR4 en Black Sigatoka ziekteresistentie combineert. Het is het werk geweest van een team van wetenschappers onder leiding van Dr. Fernando García-Bastidas en dankzij de innovatieve aanpak van Yelloway duurde de ontwikkeling slechts drie jaar. Alleen vertrouwen op klassiek kweken zou vele malen langer hebben geduurd.

Inzicht in onze Scope 1- en 2-emissies

We erkennen dat, hoewel onze Scope 2*-emissies sinds 2019 zijn verminderd, onze Scope 1-emissies zijn toegenomen. Zoals besproken in dit rapport, geven we prioriteit aan het onderzoeken en testen van inspanningen tot 2027 om de Scope 1-emissies van onze boerderijen te verminderen, omdat directe controle hier betekent dat dit het gebied is waar we de meeste kans op impact hebben. Zie ons rapport 2021-2022 voor een uitsplitsing van de emissie van broeikasgassen (BKG) in onze waardeketen.

*Scope 2-emissies zijn gebaseerd op locatie. Op locatie gebaseerde Scope 2-emissies zijn emissies berekend op basis van de gemiddelde emissie-intensiteit van een lokaal elektriciteitsnet.

Directe Scope 1- en 2-broeikasgasemissies (tCO2e)

Onze banen die niet de blauwe sticker hebben kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, waaronder het verwerken tot andere voedingsmiddelen.

Landbouw

0 %

Verpakking

0 %

Rijpen

0 %

Levering

0 %

Transport

0 %

Verzending

0 %

Retail

0 %

Klant

0 %

Sinds 2019 hebben we onze Scope 2 BKG-emissie verlaagd.

Bezig met laden...

Achter de blauwe sticker

Introductie Onze
strategische visie
Landbouwerscode Een
goede buur zijn
voor het
algemeen belang
Naleving

Duurzaamheidsverslag
2024/25

/

Introductie
Onze strategische visie
Landbouwerscode
Een goede buur zijn
voor het algemeen belang
Naleving