Wie is Chiquita?
Wat is de beste banaan en het bekendste bananenmerk?
Als mensen aan bananen denken, zullen ze ‘Chiquita’ zeggen. Waarom? Omdat Chiquita een toonaangevend, wereldwijd bananenbedrijf is met 18.000 werknemers in 25 landen en met een aanwezigheid in bijna 70 landen. Voor elke markt waaraan onze Chiquita merken leveren, werken we er continu aan om de beste bananen te bieden.
Consumenten en klanten krijgen dus fruit en service van de hoogste kwaliteit en het zorgt er ook voor dat de waarde consistent blijft voor het merk Chiquita en haar klanten, leveranciers, medewerkers en gemeenschappen, met respect voor het milieu.
Hoewel het bedrijf al 150 jaar bestaat, blijft het hart lekker fris. Vandaag de dag is Chiquita leidende met een hernieuwde visie. Ons nieuwe leiderschap investeert fors in onze stichting om onze bedrijfsdoelstellingen van duurzame groei beter te kunnen nastreven. Dit doen we op allerlei manieren, variërend van boerderijverjonging, het versterken van ons commerciële leveranciersbestand en het verbeteren van verpakkingsfabrieken tot meer controle uitoefenen op onze logistiek en verzendmethodes en onze nieuwe lancering met een nieuwe merkpositionering.
1870
De oorsprong van Chiquita
Ons verhaal begon meer dan een eeuw geleden, toen het verzenden van ons kaliumrijke fruit, namelijk onze verse bananen en het voorkomen van rijping onderweg nog een echte uitdaging was.
1870
Kapitein Lorenzo Dow Baker
De eerste bananenschepen, vertrouwend op gunstige wind, konden alleen maar hopen dat hun lading niet zou rijpen voordat ze de haven bereikten.
Toen kapitein Lorenzo Dow Baker in 1870 de vissersschoener Telegraph van Jamaica naar Jersey City voer met een lading van 160 trossen bananen, legde hij ze aan dek en wachtte hij op gunstige wind. Zijn geluk hield stand en hij kwam 11 dagen later in New Jersey aan, waar hij zijn lading voor een winst van $2,00 per tros verkocht.
In 1885 ging kapitein Baker een samenwerking aan met Andrew Preston en investeerders. Een samenwerking die de naam Boston Fruit Company kreeg. Dit was het bescheiden begin van het wereldwijde fenomeen dat nu bekend staat als Chiquita Brands International.
1899
United fruit company
In 1899 werd de United Fruit Company opgericht. Dit gebeurde toen de fusie van de Boston Fruit Company, eigendom van kapitein Baker en Andrew Preston, en de spoorwegmaatschappij van Minor C. Keith, die de heerlijke gezonde snacks, namelijk bananen, langs zijn sporen had geplant zijn vruchten af begon te werpen.
1899
United Fruit Company
Het bedrijf is op 30 maart opgericht. United Fruit Company publiceerde een jaar later, in 1900, haar eerste jaarverslag en stond in 1903 voor het eerst genoteerd op de New York Stock Exchange.
De schepen waren wit geverfd om de tropische zon te reflecteren en de optimale temperatuur voor bananen te handhaven. Ze werden dan ook aangeduid als de ‘Great White Fleet’.
1907
Great White Fleet
De naam Great White Fleet is terug te voeren naar 1907, toen president Teddy Roosevelt een vloot oorlogsschepen de wereld over stuurde. Deze schepen waren wit geverfd, in plaats van het nu gebruikelijke grijs, en werden bekend als de Great White Fleet.
1907
Great White Fleet
Tegelijkertijd schilderde kapitein Baker zijn schepen ook wit om het tropische zonlicht te reflecteren en om de temperatuur voor de bananen eenvoudiger te handhaven.
Vandaag de dag hoeven vrachtvervoerders van en naar Midden-Amerika alleen de Great White Fleet te bellen om dezelfde superieure service te krijgen die ze bijna een eeuw lang hebben genoten. De Great White Fleet is onderdeel van Chiquita Brands International, met het hoofdkantoor in Charlotte, NC.
Chiquita Brands en haar dochterondernemingen bieden werk aan ongeveer 20.000 mensen in 70 landen en zes continenten. We zijn trots op ons bedrijf en zelfs nog trotser op de mensen die deel uitmaken van onze organisatie.
1944
Miss Chiquita, onze first lady van fruit
In haar vroege jaren won Miss Chiquita bekendheid in de fruitwereld als een geanimeerde banaan. Miss Chiquita, getekend door striptekenaar Dik Browne (de maker en illustrator van Hägar de Verschrikkelijke en de Hi and Lois -strips), gaf een vriendelijk, persoonlijk gezicht aan de Chiquita Bananen.
1944
Miss Chiquita
Met haar feestelijke en leuke persoonlijkheid was ze de expert van alles wat je ooit over bananen wilde weten, en informeerde ze consumenten over de hoge voedingswaarde van bananen en hoe je ze moet rijpen.
Ze was een grote beroemdheid en maakte gastoptredens in bekende radioprogramma’s, waaronder die van Fred Allen en Alec Templeton. Andere beroemde persoonlijkheden die Miss Chiquita uitnodigden voor radioprogramma’s, waren Charlie McCarthy en Bert Lahr. Naarmate de decennia vorderden, veranderde ook het uiterlijk van Miss Chiquita en kwam ze langzaam tot leven.
1944
De jingle van Chiquita Banana
Chiquita verwon nog meer naamsbekendheid door haar jingles.
“I’m Chiquita banana and I’ve come to say – Bananas have to ripen in a certain way – When they are fleck’d with brown and have a golden hue – Bananas taste the best and are best for you…”
1944
De jingle van Chiquita Banana
Waarschijnlijk kun je dit stukje van de jingle van Chiquita Bananen meezingen of mee neuriën.
Het liedje werd voor het eerst uitgezonden in 1944, op het moment dat Miss Chiquita haar debuut maakte. Het deuntje werd geschreven om Amerikanen te leren hoe ze bananen konden laten rijpen en gebruiken, omdat de banaan in die tijd immers een exotische tropische vrucht was. Het liedje is geschreven door een reclamebureau dat geleid werd door Robert Foreman. De zangeres in de originele opname uit 1944 was Patti Clayton; de eerste in een lange rij van Miss Chiquitas.
Op het hoogtepunt werd de jingle 376 keer per dag gespeeld op radiostations in de Verenigde Staten en was deze een van de meest succesvolle commerciële jingles aller tijden.
In 1999 hebben we de teksten bijgewerkt om de jingle relevanter te maken voor consumenten en om te benadrukken dat de dagelijkse consumptie van een Chiquita Banaan voordelen voor de gezondheid oplevert:
Fragment: “I’m Chiquita Banana and I’ve come to say – I offer good nutrition in a simple way – When you eat a Chiquita you’ve done your part – To give every single day a healthy start – Underneath the crescent yellow – You’ll find vitamins and great taste – With no fat, you just can’t beat ’em – You’ll feel better when you eat ’em – They’re a gift from Mother Nature and a natural additional to your table – For wholesome, healthy, pure bananas – look for Chiquita’s label!”
In 2015 lanceerden we de nieuwste versie om de jingle relevanter te maken voor de hedendaagse consument en om de nieuwe merkpositionering Just Smile onder de aandacht te brengen!
Auteursrechten: Lyrics © 1999 Chiquita Brands L.L.C. “Chiquita Banana” (tekst en muziek geschreven door Garth Montgomery, Leonard Mackenzie, William Wirges). Gebruikt onder licentie door Chiquita Brands L.L.C. © 1945 Shawnee Press Inc.
1952
Reclamecampagnes van Chiquita
Kijk tussen een selectie van onze historische en meer recente advertenties. Chiquita is een van’s werelds populairste merken, mede dankzij onze geliefde commercials en gedrukte advertenties door de jaren heen. We hebben een hele reeks favorieten samengesteld waar je van kunt genieten.
1963
Onze beroemde blauwe sticker
Vanaf 1963 staat er een afbeelding van Miss Chiquita op de zo kenmerkende blauwe stickers van Chiquita bananen en andere producten.
“Deze sticker aan de buitenkant betekent het beste van binnen.”
1987
Miss Chiquita wat menselijker
Miss Chiquita werd tot 1987 afgeschilderd als een banaan, toen kunstenaar Oscar Grillo, de bedenker van de Pink Panther, een vrouw van haar maakte. De verandering weerspiegelde het geliefde beeld dat het publiek had van Miss Chiquita als een echt persoon.
1990
Chiquita Brands International
Het bedrijf heeft haar naam officieel veranderd in Chiquita Brands International, Inc. om van wereldwijde merknaamherkenning te profiteren.
1990
Chiquita Brands International
- In 1991 bouwde Chiquita een ultramoderne bananenverwerkingsfabriek in Costa Rica.
- In 1992 werden de gekoelde schepen van Chiquita uitgerust met nieuwe klimaatbeheersing om het rijpingsproces verder te vertragen en de kwaliteit van fruitzendingen te verbeteren.
- In 1994 werden de eerste Chiquita-boerderijen gecertificeerd door het Better Banana Project van de Rainforest Alliance.
2000
Onze inspanningen voor duurzaamheid
Chiquita heeft een aantal kernwaarden aangenomen en de gedragscode bijgewerkt naar de SA8000-arbeidsnorm van Social Accountability International.
Wat schuilt er achter de blauwe sticker?
2000
- In 2001 ondertekenden Chiquita & IUF, COLSIBA, een historische overeenkomst over arbeidsrechten voor bananenarbeiders. Wal-Mart heeft Chiquita uitgeroepen tot hun ‘Environmental Supplier of the Year’.
- In 2004 waren alle boerderijen van Chiquita in Latijns-Amerika gecertificeerd volgens de SA8000-arbeidsnorm. Chiquita verdiende een ‘Corporate Citizen of the Americas Award’ van de Organisation of American States voor het Nuevo San Juan-project voor eigen woningbezit in Honduras.
2015
Just Smile!
In 2015 lanceerde Chiquita de campagne Just Smile! als het creatieve platform om Chiquita bananen op een speelse manier te verbinden met consumenten. Chiquita is een merk dat geluk, positiviteit en de wens om te delen promoot.
2017
We are bananas
In 2017 hebben we een nieuwe wereldwijde positionering gelanceerd met de campagne ‘we are bananas’ in Noord-Amerika en hebben we deze in 2018 uitgebreid naar Europa.
2017
We Are Bananas
We hebben geprobeerd de kernboodschap van ons merk daarin door te laten klinken via levendige en luchtige visuele verhalen. Onze slogan belichaamt zowel leiderschap binnen de bananenmarkt als plezier!
Andere slogans: ‘hello yellow,’ ‘nobody has ever eaten a banana angry’ en ‘work on your curve.’
2017
Always the Best Choice
Fastfood of restaurant? Training of disco? Gezonde maaltijden of goede maaltijden? De dag staat vol met beslissingen, maar is het noodzakelijk om te kiezen? Chiquita denkt dat er altijd een derde optie is en dat is het concept waarop de campagne geïnspireerd is.
2017
Always the Best Choice
Voor Europa kwamen we met een nieuwe campagne via meerdere kanalen om in te spelen op lokale verschillen: ‘Always the Best Choice’.
Deze is ontwikkeld om op een frisse, dynamische en speelse manier te laten zien dat iedereen het bij het zien van de beroemde blauwe stickers van Chiquita Bananen, met de typische glimlach en geweldige smaak, met elkaar eens is.
De nieuwe merkcampagne viel samen met de resultaten van de Brand Love Study van Smarty Pants. Deze baanbrekende studie, nu in zijn 9e jaar, identificeert de merken die het hart van ouders en hun kinderen in heel Amerika veroveren. Chiquita werd voor het eerst in het onderzoek opgenomen en werd door ouders gekozen als het meest geliefde bananenmerk. Het werd #14 in de top 50 van ouders binnen 347 merken en in 20 categorieën.
2017
The Banana Sun Cometh
Door eenvoud, lef en humor te gebruiken, hebben we ingespeeld op een hemels evenement en iedereen aan Chiquita bananen laten denken.
2017
The Banana Sun Cometh
We hadden een frisse zomercampagne nodig, en het toeval wil dat de zon voor grote delen van Noord-Amerika in een gigantische bananenvorm zou veranderen, die te zien was tijdens de zonsverduistering in augustus 2017. In onze meest succesvolle campagne kwam Chiquita echt in het zonnetje te staan.
2019
Miss Chiquita, ons merkicoon
Miss Chiquita bevestigde haar relevantie voor de wereld van vandaag en won de eerste PopIcon International-award tijdens de Advertising Week Latin America begin 2019.
2019
Miss Chiquita, ons merkicoon
Ze maakte ook deel uit van de Advertising Week Madison Avenue Walk of Fame in 2018, waar de bekendste en meest geliefde beeldmerken in de industrie worden bekroond. Bovendien trad Miss Chiquita in 2019 opnieuw toe tot de Madison Avenue Walk of Fame, dit keer om haar 75e verjaardag te vieren.
Later dat jaar werd Miss Chiquita volgens Business Insider ook uitgeroepen tot een van de 10 Naast haar feestelijke uitstraling maakt Miss Chiquita zich ook hard voor het merk Chiquita. Haar missie was – en is nog steeds – om de leuke kant van gezond snoepen te laten zien.
B-DAY
Chiquita is bananas
De banaan is het op drie na belangrijkste voedselgewas van de wereld na rijst, tarwe en maïs. Er worden elk jaar meer dan 10 miljard van onze bananen gegeten. Kwaliteit zit in ons DNA en het symbool van deze kwaliteit wordt al meer dan 50 jaar vertegenwoordigd met onze beroemde, herkenbare blauwe sticker.