Sticker Momenten & Campagnes
april 7th 2020 ・ 10 Leestijd in min
Sinds de ondernemende kapitein Lorenzo Dow Baker in 1870 zijn eerste 160 bananentrossen in Jamaica kocht en ze 11 dagen later in Jersey City doorverkocht, is Chiquita een van ’s werelds meest geliefde, beroemde en beste bananenmerken geworden.
Door de jaren heen is de Chiquita banaan de stralende ster geweest van menig geweldige wereldwijde reclamecampagne – wie kan de mooie Miss Chiquita en haar reis om de iconische figuur te worden die ze tegenwoordig is, vergeten? Deze leuke, feestelijke dame begon haar leven als een geanimeerde banaan in 1944 en leerde consumenten in de zware jaren tijdens en na de oorlog over de hoge voedingswaarde van ons favoriete fruit. In het begin leerde ze mensen aan de hand van haar beroemde jingle hoe ze deze exotische nieuwe vrucht, een van de beste superfoods ter wereld, moesten eten en gebruiken.
In de loop van de tijd werden mensen steeds gecharmeerder van Chiquita bananen en begonnen ze de voordelen van bananen te begrijpen. Vanaf de jaren vijftig kwam er een uitgebreid assortiment aan receptenboeken om de banaan in al zijn glorie te presenteren met tientallen echt heerlijke recepten. We hebben in de loop der jaren honderden recepten bedacht (de trend van bananenrecepten was geboren!) om het goede nieuws te verspreiden dat bananen niet alleen lekker, gezond en energiegevend fruit om te eten is, maar dat ze ook gecombineerd kunnen worden met andere ingrediënten om fantastische en zeer smakelijke traktaties te maken.
Naarmate de jaren verstreken, kwam de ‘First Lady of Fruit’ tot leven door de modellen en persoonlijkheden die in haar huid kropen, en sinds 1963 staat ze met haar glimlach op onze wereldberoemde Blauwe Stickers. Miss Chiquita, die opmerkelijk genoeg al 70 jaar werd in 2014, is nog altijd even populair en vormde de inspiratiebron voor de modecollectie ‘Let’s Go Bananas’ van Charlotte Olympia tijdens de London Fashion Week in 2017.
Voor ons stond Chiquita altijd voor plezier, verbeeldingskracht en creativiteit – en dat is nog steeds zo, als leiders in de reclamewereld. Aan sommige van onze leuke, oude campagnes denken mensen nog steeds graag terug, zoals deze humoristische ‘Look for the Seal on the Peel’-campagne uit de jaren 60 met onze beroemde Blauwe Sticker op het voorhoofd van zowel kinderen als volwassenen. Dit werd destijds een behoorlijke trend en wordt, zelfs vandaag de dag, nog steeds door veel consumenten gedaan.
Onze leuke, creatieve campagnes over de hele wereld hebben ertoe bijgedragen dat generaties van bananenliefhebbers de afgelopen decennia een glimlach op hun gezicht kregen. Helemaal in overeenstemming dus met ons motto: ‘Playful by Nature‘. Daarnaast leren mensen zo ook dat bananen goed zijn voor je gezondheid en je energieniveau en ook nog eens een heel erg lekkere gezonde snack zijn. Denk bijvoorbeeld aan de leuke spellen die je aan de hand van de beroemde Blauwe Sticker kunt spelen door ze van de Chiquita bananen af te halen en ze op andere favoriete gele voorwerpen te plakken, zoals tennisballen, overhemden en rokjes.
Tot andere leuke campagnes uit het verleden behoort de bejubelde ‘Quite Possibly, the World’s Perfect Food’-campagne uit de jaren negentig, waarin het gemak en de energiegevende voordelen van Chiquita bananen werden benadrukt om iedereen, van kinderen tot atleten, te helpen een actieve levensstijl te behouden. Mensen hebben ook vrolijke herinneringen aan onze ‘Special Delivery Banana’-campagne uit de jaren zestig, die een goed beeld gaf van de zorg die onze plukkers en inpakkers erin staken (en nog steeds!) om je favoriete banaan in perfecte staat bij jou te brengen (zelfs na een lange reis van meer dan 3500 kilometer over de deinende oceaan).
Nog een geweldige campagne uit de jaren zestig vatte de koe – of liever de banaan – bij de horens en kaartte de interessante vraag aan waarom Chiquita bananen de beste zijn. Met ‘De Chiquita banaan – is die nu echt anders?’ benadrukte de campagne de enorme zorg die we aan elke Chiquita banaan besteden, van bloemknop tot in de winkel. Om nog maar te zwijgen over de heel bijzondere smaak ervan! Dan was er onze klassieke ‘How to Read a Banana’-campagne uit de jaren 60, die mensen meevoerden naar de fascinerende ins en outs (en rondingen) van de Chiquita banaan, van de heerlijke suikervlekken van een volledig rijpe banaan tot hoe je kunt zien of een banaan op het juiste moment geplukt is (wat we doen). Het klopt dat we in de begin de wereld leerden over hoe je bananen als heerlijk gezond tussendoortje moet eten, maar nu benadrukken we enkele van onze favoriete bananenrecepten (zowel oud als nieuw) zodat je die kunt uitproberen.
Dit heerlijke dessert bak je in minder dan vijf minuten klaar in de magnetron, dus het is ideaal als je snel even zin hebt in iets zoets. Eerst maak je de basis van gesmolten boter en gemalen Graham-crackers, gevolgd door een mengsel van rijpe Chiquita banaan, cacaopoeder, kaneel, bloem en marshmallows. Een recept voor echte verwennerij!
Chiquita bananen zijn altijd al een heel smakelijke keuze geweest voor een gezond tussendoortje, en het mooie is dat ze ook deel kunnen uitmaken van een echt lekker gebakje voor veganisten. In dit recept komt die geweldige romige bananensmaak naar voren, samen met ander fruit en matchapoeder, voor een ijsje dat je smaakpapillen laat tintelen.
Dit luchtige en verrukkelijk smeuïge bananenbrood is gemaakt met heerlijk rijpe Chiquita bananen, havermout, ahornsiroop en knapperige walnoten. De bananen worden met zowel natte als droge ingrediënten gemengd voor een hemelse smaakbeleving.
Sinds de jaren tachtig promoten we vrolijke, actieve levensstijlen, toen we dat jaar in Lake Placid sponsor waren van de de Olympische Winterspelen, gevolgd door grote tennistoernooien en andere sportevenementen. We hebben bijvoorbeeld altijd al marathons ondersteund, zoals die van New York, Miami, Athene, Disney en meer. We helpen zowel hardlopers als toeschouwers hun energieniveau hoog te houden door honderdduizenden Chiquita bananen, de perfecte snack voor, tijdens en na het sporten, te doneren. We zijn ook een samenwerking aangegaan voor de inzameling en het recyclen van bananenschillen als onderdeel van ons streven om onze verantwoordelijkheid te nemen voor het milieu.
Al met al kun je dus zien dat Chiquita de afgelopen decennia graag bananenconsumenten heeft willen helpen hun liefde voor ’s werelds favoriete fruit te uiten. We zijn er altijd van overtuigd geweest dat de Chiquita banaan vanwege de gezondheidsvoordelen, kwaliteit en smaak een onderdeel moet zijn in het leven van iedereen, of dit nu op het werk, thuis of tijdens het spelen is.
#BLIJFTHUIS. Blijf veilig, blijf positief, blijf thuis
Sluit je aan bij de Chiquita community en krijg toegang tot je persoonlijke banana space!